Haber sitelerinin “Yerelliği” kaldı mı?

Dünyada bilginin paylaşımı baş döndürücü bir hıza ulaştı. İnternet sitesine bir haber attığımızda üç beş saniye içinde okunma sayısında hızlı bir artış görme imkânımız oluyor.

Geçtiğimiz günlerde; iletişim adresimize bir kardeşimiz; sitenizin adını değiştirin. Erzurum’daki bir haberden bize ne? Diye serzenişte bulunmuştu. Acaba yayın politikamızda bir yanlışlık mı var? Büyümek ve daha fazla kitleye ulaşmak için ne yapabiliriz sorusu üzerine kafa yoruyorum. İstanbul, Ankara dışında yayınlanan bizim gibi internet haber sitelerini araştırdım. Bu araştırmalarım sonucunda bende oluşan kanaat şu oldu.

“Bilgi internet aracılığı ile çok hızlı yayılıyor. Artık “yerel anlayışı evrensel boyuta taşımak” ve ben bunun uğraşı içine girdim.”

**

Yerel anlayışı evrensel boyuta taşıyabilmek için yerel yöneticilerin yapacağı ve bizim de bunları evrensel boyuta taşıyacağımız teknikleri, yolları ve kanalları bulup ortaya çıkartmak gerektiğine inandım.

Kahramanmaraş’ımızın tek uydu yayını üzerinden bütün dünyaya ulaşmaya çalışan Aksu TV’nin yerel özellik taşıyan haberlerini siteye girerek bu yayınların ne kadar takip edildiğini okunma sayılarına bakarak gözlemlemeye çalıştım. Daha işin başındayız. Ama fena değil. Bu yaptığım iş, şehrin tanıtımına çok küçük katkı olarak gördüm.

Büyükşehir Belediye Başkanlığı başta olmak üzere Belediyelerimizin youtube kanalına atılmış görsellerine baktım. Ulusal tv’lerde yapılan haber ve tanıtımları görebildiğim kadarıyla inceledim. Şehrin reklamı yerine kişinin reklamı öne çıkartılmış. Kişinin yani Belediye Başkanının reklamına evet diyorum. Ancak bu görüntülerde şehir ön planda tutularak bu görselleri kullanma mantığı ile bunları haberleştirerek servis etseler, bu daha çok takip edilecek ve şehrin tanıtımı için herkes bu görsel malzemeyi kullanma ihtiyacı duyacaklar. “TRT’de Nostaljik Şehir Turu Kahramanmaraş” adı altında bir video haber var. Yıllar önce yayınlanmış. Kahramanmaraş diye arama yapıldığında çıkıyor. Bizim sitede de bu var. Bu tip belgesel niteliği arz eden tanıtım haberlerine ihtiyaç vardır.

Belediyelerimiz bunu yaparlarken, yapımın sonunda “bu ….. Belediyesi tarafından yapılmıştır.” Diye yazmak kafi ve yeterlidir. Görüntülerde logonun gözümüze çakılır derecede gömülmesi ve gösterilmesi hiçbir amaca hizmet etmez. (Bu yazımı okuyan bir Belediye Başkanı olursa lütfen elemanlarına önerilerimizi talimat olarak versinler. Kazanan kendileri olacaktır)

**

Gelelim şu yerellik konusuna;

Google tarafından internet sitelerinin takibi ile ilgili https://www.google.com/analytics/ adına bir sistemi var. İnternet sahipleri bu sisteme üye olduğunda, kendi sitelerine nereden ne kadar takipçi geldiğini saat, dakika, gün, hafta ve ay olarak görme ve inceleme imkanı bulurlar.

Bu verilere bakarak internet sitesinin hangi ülkede, hangi şehirde takipçilerinin olduğunu bilir ve buna göre de bir yayın politikası geliştirebilir.

Şimdi bu kriterler dahilinde www.marasgundem.com haber sitesini masaya yatırdığımda; ilk on ülke isimlerini sırasıyla yazacak olursam; Türkiye, ABD, Almanya, Rusyaf, Fransa, İngiltere, Azerbaycan gibi ülkeler yer almaktadır.

Türkiye’de şehirler bazında baktığımda ise; Kahramanmaraş, İstanbul, Ankara, Adana, İzmir, Gaziantep, Mersin, Antalya gibi şehirleri sıralayabiliyoruz.

Bu yazı içinde iki ayrı tabloda bunları göstermeye çalışırken aslında yapmaya çalıştığım en önemli etkenin şehrin tanıtımı konusunda verdiğimiz bir mücadelenin var olduğudur.

Dünyanın en güzel şehirlerinden biri olan Kahramanmaraş’ta yaşamanın ayrıcalığını yaşayan bir Kahramanmaraşlı olarak naçizane tavsiyem; bu şehri sevmek ve bu şehrin tanıtımı için var gücümüzle çalışmak olmalıdır.

Belediyelerimiz ve Devletimiz tarafından yapılan yatırımlar dışında bizimde yapacaklarımız vardır.

Bunlar pozitif bakış acısı içinde şehrin güzelliklerini öne çıkartacak haber ve görselleri paylaşmak ve bu şehri sahiplenmekten geçiyor. Biz bunu yapalım. Bunun kavgasını verelim. İşte o zaman bu şehirde yaşayan bizler daha fazla mutlu oluruz….

Önceki ve Sonraki Yazılar