Jülide DEMİRTAŞ

Jülide DEMİRTAŞ

YAZA MERHABA…

Yaz aylarının gelmesiyle hava sıcaklıkları da buna bağlı olarak arttı. Sıcaklardan korunmann yollarından biri vücudu doğru beslemek. Mevsime uygun yiyeceklere riayet etmek vücut sağlığı için elzemdir.

Kış aylarının yağlı, bol karbonhidratlı , şerbetli tatlılarından sonra mevsim değişimiyle bunların yerini hafif yiyecekler ve bol çeşitli meyveler aldı.

Yaz aylarında beslenirken her insanın beslenme düzeni aynı değildir. Hamileler, çocuklar, yaşlı ve gençler, klimalı ortamda çalışanlar, kilolu ve zayıf olanlar, bazı kronik hastalığı olanların farklı farklı beslenme düzeni olması gerekir. Beslenme esnasında her ne olursa olsun çok ağır olmamak koşulu ile 4 saat aralıklarla yemek yenmesi mide sağlığı açısından doğru olandır.

Herkese ve her duruma uygun beslenme düzeni yoktur. Yaz mevsiminde beslenirken şunları göz ardı etmeyelim.

_Acıktığınız zaman yemek yemek ama aşırıya kaçmadan ve daha çok acıkmayı beklemeden yiyin.

_Dengeli beslenme ve düzenli beslenmeye özen göstererek beslenin.

_En sevdiğiniz yemek dahi olsa mideyi tıka basa doldurarak kendinize rahatsızlık vermeyin.

_İhtiyacınız kadar sıvı tüketin.

_Ağır yemekler yerine , hafif yemekler, zeytinyağlılar ve meyve ağırlıklı besinler almak sağlığı korumak anlamında gereklidir.Bu kurala riayet edin.

_Aldığınız besinlerin doğal olmasına itimam gösterin.

_Özellikle 4 saatten fazla susuz kalmayın.

Fiziksel aktiviteler yaparken beslendiğinizin akabinde aktivite yapmayınız .  Bu tür bir hata besinlerin ağıza gelmesine sebep olur. Buda sindirim sistemine kan akımı arttığı için kaslardaki performansı düşürür. Ayrıca denize ve havuza girmekte fiziksel bir aktivite sayılacağından yemeklerden 2 saat sonra girilmesi uygundur. Lakin tok karnına deniz veya havuza girmenin mide krampına sebep olacağı düşüncesinin bilimsel bir dayanağı yoktur.

En sık rastlanılan mide rahatsızlığı reflü tek bir faktöre bağlı değildir. Özellikle beslenme anlamında yapılan yanlışlar reflüyü tetikler. En önemli faktör kilo varsa bir an önce verilmelidir. Çünkü mide çalışmasını ve hareketi kısıtlayan en önemli etmenlerin başında gelir. Alkol ve sigara da reflüyü tetikleyen etmendir. Sindirim ağızda başlar. Alınan besinlerin iyi çüğnenmesi midenin işini kolaylaştırır. Alınan besinlerin mideyi yoran yağlı yiyecekler, kızartmalar, çikolata, portakal suyu, ketçap, nane, salça, gazlı içecekler ve kahve reflüyü tetikleyen besinlerdir. Dengeli beslenmek için alınan gıdalara dikkat etmek yerinde bir davranış olacaktır. Süt ve süt ürünleri, y umurta, kırmızı et ve beyaz et, tahıllar, zeytinyağlılar, protein, sebze ve meyveler ve tabi ki abartmadan tereyağı da tüketilmelidir.

Sofralarda genellikle sohbet uzadıkça alınan besinlerde buna bağlı olarak artış göstermektedir. Bu bağlamda sofra muhabbetleri kısa tutulmalı, geç vakitlerde yemek yeme alışkanlığı edinilmemelidir. Gece geç vakitlerde yenen yemekler ve az uyku metabolizmayı kötü yönde  etkiler. Mide rahatsızlıklarını tetiklediği gibi daha da artmasına sebep verir.

Ayrıca tuzu ve yağı, şekeri azaltmakta sıcaklardan korunmak adına beslenme için gereklidir.

Beslenmenin yanında sıcaktan korunmak, sıcaklığın kavurucu olduğu saatlerde dikkatli olmakta yarar var.

Sıcaklarda gıdalarıda korumak, zamanında tüketmek, uzun süre saklamamak,taze iken tüketmek gerekmektedir.Alınan sebze ve meyvelerin de bol su ile yıkanması taze iken tüketilmesi, içme için kullanılan suyun temizliği, yıkamada kullanılan suyun temizliği önem taşımaktadır.

Tadında tuzunda bir mevsim dilerim…

Önceki ve Sonraki Yazılar