FATİH DAĞISTANLI

FATİH DAĞISTANLI

KAHRAMANMARAŞ’A ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİ OKULLARI İLE GELECEK

Geleceği doğru öngören iş hayatında başarılı olmaktadır. Bu deyişten  yola çıkarak,  ilimizin ekonomide gelecekte de söz sahibi olabilmesi için dünyada ve ülkemizde  son zamanlarda adından sıklıkla bahsedilen Endüstri 4.0 Sanayi devrimine  odaklanması, şimdiden bu  değişime  hazırlıklı olması gerekmektedir. Bu kapsamda Endüstri 4.0 ‘a  dayalı bir ekonomi oluşturmak, dünya ile rekabet edebilir duruma gelebilmek  için   Devlet,  Özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin hep birlikte  seferber olmaları gerekmektedir.  Bu alandaki mücadelenin en önemli ayağını eğitim oluşturmaktadır. Endüstri 4.0 devrimini lehimize çevirmek için Bilgisayar yazılımı eğitimi yani Kodlama eğitimi her kademedeki okullarda yaygınlaştırılmalıdır.

Endüstri 4.0 ya da 4. Sanayi Devrimi, birçok çağdaş otomasyon sistemini, veri alışverişlerini ve üretim teknolojilerini içeren kollektif bir terimdir. Bu devrim nesnelerin interneti, internetin hizmetleri ve siber-fiziksel sistemlerden oluşan bir değerler bütünüdür. Aynı zamanda bu yapı akıllı fabrika sisteminin oluşmasında büyük rol oynamaktadır. Bu devrim ile üretim ortamında her bir verinin toplanmasına ve iyi bir şekilde izlenip analiz edilmesine olanak sağlayacağı için daha verimli iş modelleri ortaya çıkmaktadır.

Bilgisayar alanında dünya çapında tanınmış  isimlerin hepsinin ortak özelliği küçük yaşta programlama öğrenmiş olmalarıdır. Teknolojideki gelişmeler sistematik ve alternatif düşünme becerisini geliştiren, olaylar arasındaki bağlantıyı görmeyi sağlayan programlamayı hem eğlenceli hem de öğretici olarak çocuklara öğretebilmek artık mümkün hale gelmiştir. Özet olarak programlama öğrenmek insana ; sistematik düşünme, problem çözebilme, olaylar arasındaki ilişkileri görebilme, yaratıcı düşünebilme gibi yetiler kazandırmaktadır.

Küçük yaşta programlama öğrenmenin önemini kavrayan programcılar bunu kolaylaştırmak için çeşitli araçlar ve diller geliştirmiş bulunmaktadırlar. Çocuklara programlamayı sevdirecek ve eğlendirecek şekilde hazırlanmış bir çok uygulama bulunmaktadır. Bu kapsamda aralarında dünyanın en tanınmış  programcıları aynı zamanda büyük teknoloji firmalarının kurucularından Sergey Brin, Mark Zuckerberg ve Bill Gates ‘in de bulunduğu bir grup programcı Amerika’da programlama öğrenmenin yaygınlaşması için bir proje başlattılar ve Code.org’ u kurdular. (1)

Türkiye’de 6-15 yaş arası çocuklarda her gün internet kullanma oranı yüzde 45. Bilgisayar kullanmaya erken yaşta başlansa da, ileri düzey kullanımda parlak değiller. Her 2 çocuktan biri internette vakit geçirmekte  sadece 100 çocuktan 1 tanesi işin tekniğini bilmekte  ve anlamaktadır . Başka bir ifade ile 100 çocuktan sadece 1 tanesi bilgisayarı ‘internet dışında da’ kullanmayı bilmektedir. Çocuklar interneti sadece ödev yapmak, oyun oynamak ve sosyal medya ortamlarına katılmak içim kullanmakta , oysa Endüstri 4.0 ‘ı yakalamak için  interneti   üretim aracı haline getirmemiz gerekmektedir . Okullarda yazılım eğitimi  yani kodlama bu nedenle  önem arz etmektedir.

Türkiye’de yaklaşık 13 bin bilişim teknolojisi öğretmeni, 35 bin bilişim teknolojisi sınıfı bulunmaktadır. 12 bin civarında bilişim teknolojisi öğretmeni atama beklemektedir. Üniversitelerde ‘Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi’ bölümlerinin sayısı ise 52’ye ulaşmıştır. Bu bölümler her yıl 3 bin mezun vermektedir. Bu potansiyeli Endüstri 4.0 için kullanmamız gerekmektedir.

Öte yandan, kodlama dersi için okullara kurulan internet bağlantısı ve "etkileşimli tahta" çalışmaları da Endüstri 4.0 için  önemli bir alt yapı sağlayacak durumdadır. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, bugüne kadar toplam 432 bin 288 etkileşimli tahtanın okullara kurulumu tamamlandığını açıklamıştır. Bu yatırım iyi değerlendirilerek   ekonomimize  katma değer yaratacak olan  Endüstri 4.0 devrimine hazır gençler yetiştirilmelidir.

Ülkemizde de Endüstri 4.0 için gençleri yetiştirmek gayesiyle kurulan ve kısa zamanda dünya çapında üne ulaşan  Bahçeşehir Özel  Fen ve Teknoloji Lisesi kurulmuştur.  Müfredatı tamamen farklı, genetik, yazılım, robotik, marka, patent, araştırma teknikleri, paradokslar felsefesi, bilim felsefesi, mühendislik bilimine giriş gibi birçoğu dünyanın birçok yerinden gelen hocalar tarafından verilen derslerden oluşmaktadır. Şu ana kadar birçok başarıları olmuş ve  37 patent almışlardır. Birçok öğrencisi MIT, UBC, Purdue, Stanford, Cambridge, Boston gibi dünyanın en iyi üniversiteleri tarafından kabul edilmektedir. Bu okulun öğrencilerinin kurduğu robotik takımı dünyanın en iyi üç okulundan biri olma unvanını Türkiye’ye getirmiş bulunmaktadır. Bu okul ,  bu alandaki eğitimi ilköğretim okullarına  kadar yaygınlaştırmış, hatta daha da ileriye giderek STEM+A, Kişiye Özgü Öğretim Modeli (KÖM) ve Master 6 gibi öncü eğitim modelleriyle 5 yaşından itibaren Kodlama ve Robotik dersleri vermekte ve  bu alanda da örnek oluşturmaktadır. 5 yaşından itibaren Kodlama ve Robotik dersleriyle tanışan öğrenciler, daha ileri yaşlarda bu alanla ilgili dersler alan yaşıtlarına göre yazılım diline daha kolay adapte olmaktadırlar.

Kodlamanın yaygınlaştırılması ile ilgili, Türkiye Bilişim Derneği  Türkiye'de 50 bin çocuğa "kodlama eğitimi" vermek için bir proje hazırlığı içinde olduklarını bildirmiştir. Derneğinin  bu alanda farkındalık yaratma çabası  ve gençlere kodlama eğitimi vermek için somut adım atmış olması  ülkemiz için sevindirici olup, diğer sivil toplum örgütlerinin de duyarlı olmaları beklenmektedir. 

Milli Eğitim Bakanlığı, 2017-2018 eğitim öğretim yılı itibarıyla okullarda  5. ve 6. sınıflarda zorunlu, 7. ve 8. sınıflarda seçmeli olarak kodlama eğitimi verileceğini açıklamıştır. Bu karar ülkemizin Endüstri 4.0 devrimi sonrası oluşacak yeni ekonomide söz sahibi yapacak önemli bir adımlardan biridir. Türkiye’de her kesimin Endüstri 4.0’ı anlama ve anlatma ve bu konuda çalışma yapma sorumluluğu bulunmaktadır. Çağın gerisinde kalmamak için bu elzem bir durum olarak karşımızda durmaktadır.

Sonuç olarak; Kahramanmaraş’ın Endüstri 4.0 devriminde geride kalmaması ve hatta ileriye geçerek dünya ile rekabet eder düzeye gelmesi   için her kesime görev düşmektedir. Bu kapsamda İş Adamlarımızın    Endüstri 4.0 devrimini daha yakından takip etmeleri , kendi iştigal alanlarının yanı sıra  eğitim alanında da yatırım yapmak suretiyle    Fen ve Teknoloji İlköğretim ve Liseleri  açmaları gerekmektedir. Endüstri 4.0 alanında iş  adamlarımızın bugünden yapacakları her türlü  hamleler gelecekte   Kahramanmaraş’a ve ekonomisine büyük değer katacaktır. Özel sektörün  yanı sıra kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum örgütlerinin  de Endüstri 4.0 devrimini öncelikli konu olarak gündemlerine almaları ve bu alanda ilimizde farkındalık oluşturmaları gerekmektedir. 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
FATİH DAĞISTANLI Arşivi