E-Defter Uygulaması Başlıyor

Yazıcı, ticaret erbabı ve mükelleflere büyük kolaylıklar getirecek e-defter uygulamasıyla ilgili tebliğ taslağının tamamlandığını belirtti.

     Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, ticaret erbabı ve mükelleflere büyük kolaylıklar getirecek e-defter uygulamasıyla ilgili tebliğ taslağının tamamlandığını belirterek, ''Bu uygulama ile işletmelerin defter onaylatma ve saklama çilesi bitecek, büyük işletmelerin defterlerini saklamak için arşiv kiralamasına gerek kalmayacak'' dedi.

      Yazıcı, AA muhabirine yaptığı açıklamada, yapılan kanun değişikliği ile 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 66'ncı maddesinde, ticari defterlerin elektronik ortamda veya dosyalama suretiyle tutulabileceği ve bu defterlerin açılış ve kapanış onaylarının şekli ve esasları ile bu defterlerin nasıl tutulacağının Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığınca çıkarılacak müşterek bir tebliğle belirleneceğinin düzenlendiğini hatırlattı.

      Bu düzenleme çerçevesinde, Maliye Bakanlığı ile eşgüdüm içerisinde yürüttükleri tebliğ çalışmasının tamamlandığını ifade eden Bakan Yazıcı, elektronik defter uygulamasının ticari hayatın işleyişinde önemli rol oynayan tacirler ve mükelleflere büyük kolaylıklar getireceğini ve ticari hayatın daha hızlı ve az maliyet ile yürütülmesini sağlayacağını söyledi.

      Söz konusu tebliğ ile Türk Ticaret Kanunu ve Vergi Usül Kanunu uyarınca tutulması zorunlu olan defterlerin elektronik ortamda oluşturulması, kaydedilmesi, muhafazası ve ibrazına ilişkin usul ve esasların belirlendiğini anlatan Yazıcı, buna göre elektronik defter tutmak isteyen gerçek kişilerin 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen nitelikli elektronik sertifikaya sahip olmaları gerektiğini bildirdi.

      Elektronik defter tutmak isteyen tüzel kişilerin ise e-fatura uygulamasından yararlanma iznine sahip olması ve bu çerçevede mali mühür temin etmiş olması gerektiğini ifade eden Yazıcı, elektronik defter uygulamasında kullanılacak yazılımın da uyumluluk onayı almış bir yazılım olacağını kaydetti.

      Bu uygulama ile işletmelerin defter onaylatma ve saklama çilesinin biteceğini anlatan Yazıcı, ''Büyük işletmelerin defterlerini saklamak için arşiv kiralamasına gerek kalmayacak. İşletmelerce tutulması zorunlu olan defterlerin ve kayıtların 10 yıl süreyle saklanması gerekiyor. e-defter uygulamasıyla defterler bir CD'nin içerisinde saklanabilecek. Denetime yetkili kişiler de defter kayıtlarına üreticiden tedarikçiye ve satıcıya kadar elektronik ortamda ulaşabilecek'' dedi.

     -Tebliğ 1 Ocak 2012'de yürürlüğe girecek-

     Tebliğ taslağını kendisinin ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in imzaladığını, Başbakanlığa da gönderildiğini ifade eden Bakan Yazıcı, hafta sonunda Resmi Gazete'de yayımlanmasını beklediklerini söyledi.

      Yazıcı, söz konusu tebliğin 1 Ocak 2012'de yürürlüğe gireceğini kaydetti.

     e-defter uygulamasının her sektör için zorunlu olmayacağını ifade eden Bakan Yazıcı, ''Ancak Maliye Bakanlığı tarafından yürütülen Tütün Mamülleri Kaçakçılığı ile Mücadele Eylem Planı çerçevesinde sektörde faaliyet gösteren üretici ve ana dağıtıcı firmalara elektronik defter uygulamasına geçme zorunluluğu getirilecek. Bu ileride başka sektörleri de kapsayabilir'' dedi.

     -www.edefter.gov.tr internet sitesi hazırlandı-

     Bakan Yazıcı'nın verdiği bilgiye göre e-defter uygulamasının hayata geçirilmesi amacıyla 'www.edefter.gov.tr' adlı internet sitesi hazırlandı. Ticari aktörler, elektronik defter uygulamasında kullanacakları yazılımları kendileri oluşturabilecekleri gibi yazılım üreten şirketlerden de satın alabilecekler. Tebliğde belirlenen şartları yerine getirenler, elektronik defter tutma konusunda izin almak için www.edefter.gov.tr sitesine başvuracak.

      Uygulamadan yararlanan tüzel kişiler, elektronik defterlerini ilgili olduğu ayı takip eden ayın son gününe kadar mali mühürleri ile (gerçek kişiler e-imzaları ile) onaylayacaklar ve oluşturulan berat dosyalarını www.edefter.gov.tr sitesindeki elektronik defter uygulaması aracılığıyla Gelir İdaresi Başkanlığının onayına sunacaklar. Bu defterler Gelir İdaresi Başkanlığının mali mührü ile onaylandıktan sonra kanuni defter olarak kabul edilecek.

      Elektronik defter tutanların izinleri, belirlenen usül ve esaslara uymamaları halinde iptal edilebilecek, izinleri iptal edilenler ise 1 yıl süre ile uygulamadan yararlanamayacak.

AA

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

Eğitim Haberleri