Kahramanmaraşlı El Zanaatkarlarının Sorunları

El zanaatkarlarımız fedakâr, ustalıkları ender, kanaatkar küçük girişimcilerdir. Genelde ustalıkları, baba mesleğinden gelmedir. Kanaatkar oldukları için uzun süre bu işleri sürdürmüşlerdir. Ancak zaman içerisinde bu zanaatkarlar, usta yetiştiremez olmuşlardır. Çünkü bu meslekler geliştirilmezse, destek verilmezse unutulmaya, kaybolmaya yüz tutan meslektir. Mesleği devam ettirecek nesil artık arkadan gelmiyor.

Kahramanmaraş’ta el sanatçılarımız ve zanaatkarlarımız olarak şunları sayabiliriz: Çarıkçılık, kuyumculuk, kilim dokumacılığı, cehiz sandıkçılığı, semercilik, bakırcılık, kalaycılık, dericilik – tebağcılık, küleh-tarakçılık, sim- sırma nakışcılık, terzilik, taş ustaları, çıkrıkçılık, keçecilik, tenekecilik, nalbantlık, mazmancılık gibi.

Kahramanmaraş’ımızı dünyaya tanıtan Osmanlı Çarıkları ustası Hüseyin Kopar da ilgisizlikten yakınmaktadır:” Büyük balık küçük balığı her zaman yutmaktadır. Yetkililer önümüzü açmıyor, Pazar sahamızı genişletici adım atmıyorlar. Ayrıca şehrimizin önde gelen iş adamları bizlere özel ihtimam göstersinler ki emeğimizin hakkını alabilelim. Mesela benim A firması ürünümü alıyor, iki üç fiyat ile satıyor. Artık ben şehrinden taşınmayı planlıyorum. Bana teklif var, Eğe tarafına gitmeyi düşünüyorum. Çünkü burada kıymetimiz bilinmiyor. “ dedi. Kısaca emeğe saygı diyor.

Mesleğinde başarılı olan zanaatkarlarımıza daha özenle sahip çıkmalıyız. Uluslararası-yerel festivaller, tanıtım günleri, yeni Pazar sahaları, çalışan elamanlara destek gibi imkanlar verilmelidir.

Bazı sektörler; tekstil, bakır işleri, kuyumculuk, mutfak eşyaları gibi alanlarda fabrikasyon ürünler yapılmaktadır. Tabii el ürünün yerini tutamaz. Dondurmacılık da aslında el mesleği idi, sonraları fabrikasyon hale geldi ve dünyaca meşhur oldu. Pamuk, tarla işçiliği de gelişerek kilim, ip, penye, konfeksiyon gibi alanlara yayıldı. Tarhana cips de mahalli ürün olarak yerini almaya çalışıyor.

Hem el zanaatkarlarımıza hem de yerel milli ürünlerimizle sahip çıkmalıyız. Tanıtımını iyi yapmalıyız. Hatta ürünlerimizi tescil ettirmeliyiz . Güzel bir örnek; Osmanlı Çarığı, Maraş Burma Bileziği, Maraş Dondurması gibi. Bundan sonra da kaliteyi bozmadan geliştirmeliyiz.

Tabii bu vesileyle KAHRAMANMARAŞ’ımızı da tanıtalım:

> Türkiye ceviz üretiminde 1.sıradadır.

> #Akarsu kaynakları bakımından 1. sıradadır.

> Barajların sayısı bakımından Türkiye’de 1.sıradadır.

> #Dondurma üretiminde 1.sıradadır. (Dondurma üretiminde uluslararası bir marka haline gelen Mado’nun dünyada 250 şubesi vardır. ALPEDO-Kervan Pastanesi ve diğer dondurma firmaları da büyük yatırımlar yapmaktadır.)

> Çelik mutfak eşya üretiminde 1.sıradadır.

> Hazır ayakkabı üretiminde 1.sıradadır. (#HarryPotter, #YüzüklerinEfendisi, #Truva gibi büyük filmler ayakkabısını Maraş'lı ustalara yaptırmışlardır.)

> İstanbul Mısır Çarşısı’ndan sonra en büyük tarihi kapalı çarşıya sahiptir.

> Türkiye’nin ilk konfeksiyoncular sitesi (Piserro gibi bir çok ünlü markalara takım elbise imalatı üretir),

> Kuyumculuk bakımından 2.sıradadır.

> Ahşap oymacılıkta ve bakır mutfak eşyası üretiminde 2.sıradadır.

> Ambalaj kağıdı üretiminde 2.sıradadır.

> Tarım arazileri bakımından 3.sıradadır.

> Türkiye’nin en büyük 4. Camii olan #Abdulhamithan Camiisi bulunmaktadır.

> Türkiye tekstil ipliğinin %35 i,

> #Türkiye kumaş üretiminin %25 i,

> Türkiye Elektriğinin %12,5 si,

> Türkiye üretim balığının % 7 si,

> Cips ve çorbalık tarhanası,

> #Üzüm şırası ürünleri,

> Sim sırma çeyiz üretimi,

> Organik zeytinyağı üretimi,

> #Kırmızı pul biber üretimi,

> Seracılık, çimento üretimi,

> #Ashab-ı kehf (Yedi Uyurlar),

> #Yedikuyular kayak merkezi,

> Şairler, edebiyatçılar, Yedigüzel adamlar,

> #Germenica Antik Kent,

> Ceyhan nehri,

> Bungalow yayla evleri ve yaylalar-Başkonuş

> Doğal mesire alanları, (Fırnız, Yeşil Göl)

-Zeytun Ilıcası, EKİNÖZÜ İçmeleri,

-Orkis termal otelleri bulunmaktadır.

Önceki ve Sonraki Yazılar