Murat Çolak
Teknoloji ve Kahramanmaraş
Bir cümle içinde görmeye alışık olmadığımız iki kelimeyi bir araya getirmek istiyorum. Bunlar ’Teknoloji ve Kahramanmaraş’ hemen her gün batıda çıkan yeni bir icatla gözlerimiz kamaşırken, biz acaba teknolojinin hangi aşamasındayız.
Bazı filmlerde 'size bir iyi bir kötü haberim var!' diye bir konuşma geçer ya bu olayın da öyle iki boyutu var önce iyisinden mi başlasak kötüsünden mi?
Bence önce Kahramanmaraş’ın eksiklerini konuşalım. Artılarını da sona bırakalım ki moralimiz bozulmasın.
Öncelikle Kahramanmaraş Endüstriyel bakımdan az gelişmiş bir şehir. Kendimizi Bursa, Kocaeli, Ankara, İzmir gibi endüstriyel anlamda gelişmiş iller ile kıyaslayamayız. Deniz kıyımız olmamasından dolayı liman teknolojilerine bigâneyiz.
Denizimiz olmadığından mütevellit gemi sanayimiz yok amenna! Amma velakin bir Konya, Eskişehir de olamamışız. 30 yıldır bu memleketin evladı olarak otogar yolundaki tren rayları dışında demir yolları ile bir temasım olmadı. Şehirlerarası ulaşımda YHT memleketimize ne zaman gelir bilmiyoruz.
Haydi, buna da eyvallah diyelim biz Maraşlılar %94’lük oranla kendi memleketinde en çok yaşayan bir şehir ahalisi olarak şehirlerarası YHT’ye kavuşamadık.
Peki, şehir içi ulaşımda Raylı sistemleri acep ne vakit göreceğiz. Londra metrosunun 1800’lerde Moskova metrosunun 1900’lerde Tokyo metrosunun 1930 yılında açıldığı dünyamızda galiba Maraş metrosunu 2100’lerde göreceğiz.
Bir Manisa olamadık Vestel gibi bir firma çıkarıp elektronik ve beyaz eşya sanayimiz olmadı. Gaziantep de bizden birkaç adım önde koşuyor. Teknolojik olarak Sütçü İmam Üniversitemizde bir Teknopark girişimimiz olmuştu hatırladığım kadarıyla ama akıbeti nedir bilmiyoruz.
Bir Google, Facebook, Amazon çıkaramadık çıkarmamız da beklenemeyebilir ama en azından kendi ülkemizde kendi komşu illerimizle hatta kendi bölgemizde teknolojik rekabetin neresindeyiz.
Turizm alanında Mersin’i, Antalya’yı, Gaziantep’i yakalamak için mücadele edebiliriz. Yakalayabilir miyiz o muamma fakat Teknolojik alt yapımızı geliştirme fırsatımız olduğunu düşünüyorum.
Kahramanmaraş’ın 81 il arasındaki ekonomik sıralaması bazı kaynaklara göre 17 bazı kaynaklara göre 60 kaynak soranlar için Google hazretlerine danışmalarını tavsiye ederim. Çünkü iller arası gelişmişlik düzeyi Vikipedia’ya göre 60 Sabah Gazetesi’nin haberine göre 17 olarak görünüyor, detaylı analizi değerli okurlarıma bırakıyorum.
Gelelim Maraş’ımızın artılarına; Kahramanmaraş kendi kendine yetebilen ekonomisiyle, tarımıyla, tekstil ve gıda sanayisi ile göz dolduruyor. Bu gün Türkiyenin ilk 500 firması içine giren 8 büyük firmamız var bunlar sırasıyla şöyle: KİPAŞ Holding, Şirikçioğlu Mensucat, Mem Tekstil, İskur Tekstil, Matesa Tekstil, KÇS Kahramanmaraş Çimento Beton Sanayi, Arıkan Mensucat sıralanıyor.
Öncelikle bu büyük firmalarımızın önlerinden her türlü bürokratik engel kalkmalı diye düşünüyorum. Kahramanmaraş eğer Türkiye çapında tanınan, bilinen bir firma ve marka çıkaracaksa bu firma saydıklarımızdan birisi olabilir.
Bu bağlamda gerek gıda alanında çalışmalarıyla Maraş Dondurmasını bir marka haline getiren MADO gerekse tekstil ve diğer alanlarda faaliyet gösteren firmalarımızın kıymetini bilmeliyiz.
Bu firmalarımıza gözümüz gibi bakmalıyız. Vatandaş olarak, eğitimci olarak, bürokrat olarak, önce ilimizin sonra ülkemizin kalkınmasının yerelde güçlü firmalar kurmaktan geçtiğini anlamalıyız.
Belki teknoloji yarışına 1-0 yenik başladık ama maç henüz bitmiş değil. Savunma sanayimizdeki Bayraktar-Akıncı-Siha-Milgem-TOGG(yerli otomobil) vb. projelerle bilişim alanındaki dünya çapındaki başarılarımızla sağlık, turizm vb. sektörlerdeki büyümemizle ülkemizin kalkınması hız kazanacaktır denebilir.
Kahramanmaraş eğer ülkemizin bu büyümesinden nasibini alacaksa bu ancak teknolojiyi anlayarak ve yakalayarak mümkün olacaktır.
Hürmetler efendim, saygılar bizden, sevgiler sonsuz.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.